Krockdocka med hjälm i en lokal tillsammans med en bil.

Krocktest mellan cykel och bil

Varje år dör 15 cyklister i Sverige efter att ha kolliderat med ett motorfordon, över 1000 skadas varav var femte allvarligt. Folksam har testat de två vanligaste olyckssituationerna, där cyklisten riskeras att skadas.

Baserat på olycksdata har de två vanligaste olyckorna där en cyklist blir påkörd av en personbil testats av Folksam tillsammans med Autoliv. Den ena olyckssituationen motsvarar en korsningsolycka där cyklisten blir påkörd i sidan av en bil som färdas i 40 km/h. Den andra situationen motsvarar en olyckssituation på landsväg där cyklisten blir påkörd bakifrån av en bil som färdas i 70 km/h, där cyklister färdas i 20 km/h i samma riktning, vilket motsvarar en påkörningshastighet i 50 km/h.

Här kan du se filmen med Folksams krocktest.

Folksams krocktest av de två vanligaste olyckorna mellan cykel och bil.

Tips till dig som cyklist

Välj en rekommenderad hjälm

Använd en testad och rekommenderad cykelhjälm. Vi testar regelbundet cykelhjälmar både för vuxna och barn och ger de bästa hjälmarna vår märkning Bra val.

Våra cykelhjälmstester går längre än vad lagen kräver och visar hur cykelhjälmar skyddar vid sneda islag och rotationsvåld.

De hjälmar som får det bästa totalresultatet får vår märkning Bra val. I våra tester framgår också att de dyraste hjälmarna inte nödvändigtvis ger bäst skydd.

Test av cykelhjälmar för vuxna
Test av cykelhjälmar för barn

Välj en rekommenderad cykellampa

Om du både vill se och synas i mörkret när du cyklar till jobbet eller på fritiden, behöver du välja en bra cykellampa. Cykellampors användningsområden, prestanda och pris skiljer sig åt en hel del. 

Vi testar regelbundet cykellampor som gör mörkercyklingen säkrare för dig oavsett om du cyklar i stadstrafik eller på skogsbanor. De lampor som får bäst resultat får vår märkning Bra val.

Till vårt test av de bästa cykellamporna

Tips till dig som bilist

Begränsa bilens hastighet. Krocktesterna visar att om hastigheten sänktes till 30 km/h i områden där bilar och cyklar mixas, skulle risken att bli påkörd och allvarligt skadas minska med 40 procent. Köp om möjligt en bil med autobroms med detektion för fotgängare och cyklister.

I våra rapporter kan du se vilka bilar som har de här skydden:

För att förbättra säkerheten för cyklister i trafiken är det avgörande att vidta åtgärder som minskar risken för allvarliga skador vid kollisioner med personbilar. Vi har sammanställt viktiga insatser som kan bidra till att skydda cyklister och öka deras säkerhet i trafiken.

  • Hastighetsbegränsning: För att skydda en cyklist i en kollision med personbil behöver hastigheten begränsas till 30 km/h vid mixad trafik.
  • Utveckla krockskydd: Personbilars utvändiga krockskydd behöver utvecklas för att bättre kunna skydda en cyklist. I dag finns till exempel redan olika skyddssystem i vissa bilmodeller, såsom utvändiga krockkuddar och aktiva motorhuvar som dämpar islag mot huven och rutan.
  • Förbättra autobromssystem: Folksams studier av verkliga olyckor visar att bilens autobromssystem som kan upptäcka fotgängare och cyklister behöver förbättras.
  • Tuffare cykelhjälmstest: Cykelhjälmar behöver testas vid högre och mer verklighetstrogna hastigheter som är vanliga vid kollisioner med fordon. Nuvarande tester motsvarar en hastighet på knappt 20 km/h, vilket främst speglar singelolyckor. 

Folksam har sedan 2012 genomfört tuffare tester än vad som krävs för att få sälja en cykelhjälm på europeiska marknaden. Våra nya krocktester visar att det krävs tuffare tester för att säkerställa hjälmarnas skyddsförmåga.

Folksam har genomfört fem krocktester mellan cykel och bil för att driva på utvecklingen inom säkrare infrastruktur, fordon och hjälmar för cyklister.

Vi har testat de två vanligaste olyckssituationerna där en cyklist blir påkörd av en personbil:

  1. En av krockarna motsvarar en korsningsolycka där cyklisten blir påkörd av bilisten i sidan i 40km/h.
  2. Den andra situationen motsvarar en olycka på landsväg där cyklisten färdas i 20 km/h och blir påkörd bakifrån i samma riktning av en bil i 70 km/h. Detta motsvarar en påkörningshastighet på 50 km/h.

I båda dessa fall finns det hög risk för att cyklisten skadas allvarligt.

Folksams studier av verkliga olyckor visar på relativt låg skyddseffekt av autobromssystem med detektion för oskyddade trafikanter.

Därför är bilens utvändiga skyddsegenskaper mycket viktiga för att skydda cyklister vid en krock.

  • Varje år dör 15 cyklister i Sverige efter att ha kolliderat med ett motorfordon, över 1000 skadas och nästan var femte skadas allvarligt.
  • Två av tre huvudskador kan undvikas om cyklisten använder hjälm. 

Cykelhjälmsanvändning i Stockholm

Folksam har mätt hur cykelhjälm används i rusningstrafik i Stockholm under maj–oktober 2021. Totalt observerades över 4 200 cyklister och av dessa använde 79 procent hjälm. De flesta cyklisterna använde traditionell cykelhjälm, men 11 procent av cyklisterna använde huvudskyddet Hövding.

Cykelhjälmsanvändning i hela Sverige

I genomsnitt använder cirka 50 procent av cyklisterna i Sverige cykelhjälm. Tidigare studier har visat att andelen cyklister som använder hjälm är störst i Stockholm och Göteborg och lägst i Malmö där endast 25 procent använder hjälm.

Hövding 3 är ett huvudskydd i form av en krage som du bär runt halsen. Kragen innehåller en krockkudde som blåses upp och skyddar huvudet vid en olycka. Vi har tidigare testat Hövding och hittills är det ingen vanlig cykelhjälm som lyckats lika bra.

Trots detta kan vi inte rekommendera Hövding 3 som Bra val då det inte är säkert att den skyddar dig som cyklist fullt ut i en kollision med ett motorfordon. Hövding 3 kommer beroende på vilken hastighet du blir påkörd i eventuellt inte hinna aktiveras och utvecklas fullt ut och därmed inte skydda.

En annan begränsning är att den inte skyddar när huvudet träffas direkt av ett föremål utan att du faller av cykeln. Till exempel om du kör på en gren, skylt eller då en lastbilsdörr öppnas framför dig – dessa olyckor är dock ovanliga. 

Vidare så såg vi vid våra observationer att 16 procent använde Hövding felaktigt, antingen genom att spännet som aktiverar Hövding inte var korrekt använt, eller att batteriindikatorn inte lyste vilket innebär att huvudskyddet är urladdat.

Vårt test av cykelhjälmar för vuxna